Cahors - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Wil en Ben - WaarBenJij.nu Cahors - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Wil en Ben - WaarBenJij.nu

Cahors

Door: W&B

Blijf op de hoogte en volg Wil en Ben

13 Juni 2014 | Frankrijk, Cahors

Gisteren, donderdag 12 juni, zijn we in Cahors (nr 10 op de routekaart) aangekomen. Voor ons een bijzondere plaats, lees daarom vooral ook de beschrijving bij deze plaats op de digitale routekaart. Ook bijzonder om hier nu je pelgrimspas te laten stempelen nadat wij dit in 2008 voor de eerste keer zagen doen bij een andere pelgrim.

Cahors is ook vrijwel precies halverwege op weg naar Santiago en we zitten haast op 1600 km. Ook klopt het met de weken die we er voor denken uit te trekken.
Vandaag, vrijdag, een rustdag. Ook om onszelf goed te verzorgen want de warmte is best een extra inspanning. De schrale plakken op de billen extra verzorgen maar ook om bij te komen van de laatste dagen. Veel klimmen en warmte zorgt er voor dat je heel veel moet drinken, wel 2 -3 liter extra per dag. Ook moeten we blijven eten en daar heb je dan ook niet altijd zin in. Mocht er bij vertrek al sprake zijn van een licht overgewicht bij ons (?), we moeten oppassen dan we niet terugkomen als gespierde spaken. Dus letten we bij het kopen van eten niet op de calorietjes.

Ook wordt de rustdag ingezet om de kleding te wassen. De trouwe kledingstukken kwamen vanzelf naar ons toe gekropen en ruiken na de wasbeurt weer zoals kledingstukken behoren te ruiken... De fietsen worden vandaag nagekeken en voor de zekerheid heeft Ben nog extra reserve remblokjes gekocht want met al dat afdalen (na klimmen ga je ook weer naar beneden) slijten ze extra hard. Veiligheid voor alles, ook de aanschaf van fietshelmen.

Op donderdag 12 juni zijn we ook in Rocamadour geweest, een bekende bedevaartsplaats die indrukwekkend tegen, op en in de rotsen is gesitueerd. Een stijle afdaling en dan natuurlijk ook weer een pittige klim hoort daarbij. Om bij de kerk aan te komen moet je vervolgens 216 treden naar boven lopen (nee, we hebben dit niet op de knietjes gedaan zoals dit nog steeds af en toe gebeurd). Het was indrukwekkend en hopelijk geven de foto's een indruk. Natuurlijk hebben we onze pelgrimspas laten afstempelen.

We komen regelmatig duo's tegen die dezelfde route fietsen. Het lijkt soms net Mario cart. Dan ligt die voor en dan haalt de ander weer in. Met sommige heb je een klik en met de andere niet. Tot de laatste categorie behoren Peppi en Kokki. Twee mannen van onze leeftijd die veel harder fietsen en er haast een soort van competitie van maken, jammer. Zij verliezen veel tijd met kaartlezen en dito verkeerd rijden. Het werd er niet beter op toen ze doorhadden dat wij met de GPS foutloos rijden en Ben tijdens het passeren opmerkte dat ze de bladzijde nu moesten omslaan (dit klopte trouwens wel).

Het landschap krijgt langzamerhand wat zuid-Europesche trekjes en na vandaag gaan we richting de Pyreneeen. Wat vlakkere ritten op weg naar Lourdes. Waarschijnlijk komt daar het volgende bericht vandaan.

We merken wel dat je goed op elkaar ingespeeld moet zijn om op deze manier zo ver te komen. Af en toe een beetje water bij de wijn (Ben meer dan Wil)(Wil zegt 'natuurlijk') en dat doet wonderen.

Tot het volgende bericht
Wil en Ben

• 13 Juni 2014 - 14:54

Walter:

Hoi Ben en Wil,

Petje af, jullie schieten al lekker op.

Ben recent (jaartje of 10 geleden) ook in de Cahor streek geweest. Vergeet op de rustdag vooral de heerlijke wijnen niet.

Gr en succes met het vervolg van de reis.
    Walter

• 13 Juni 2014 - 16:04

Ruud:

Ben en Wil,

erg leuk om jullie verhalen te lezen. geniet van de mooie momenten en van het mooi landschap dat elke dag weer verandert.
    1/4 van de reis zit er op. Nu richting het echte klimwerk. Veel succes

Ruud

• 13 Juni 2014 - 16:33

Johanna:

Olla,

Heerlijk he een rustdag en dan wassen, zitten, eten en zuipen.
    Gaat echt mega goed met die kilometers.

Genietze

• 13 Juni 2014 - 18:17

Sjoerd Van Den Berg:

Af en toe een beetje water bij de wijn? Dan zit het met jullie wel snor.

Het is pas echt crisis, als je geen wijn meer hebt om water bij te doen. en dat lijkt me onwaarschijnlijk in de Cahors)

Ik trek er hier ook een open en denk bij elke slok aan jullie daar. Proost!

Sjoerd

• 13 Juni 2014 - 21:44

Gera:

Hoi Wil en Ben,

Leuk om jullie verhaal te lezen. Ga zo door. We genieten (en lijden: met de gedacht aan schrale billen!) met jullie mee.

Groet Gera

• 15 Juni 2014 - 19:51

Krista:

Hallo pa en ma!

Wat bijzonder om jullie verslagen te lezen. Zo leven we extra met jullie mee.
    Blijf er van genieten hoor, ondanks alle inspanning!

Met Finn gaat alles goed hoor. Hij groeit flink. We vertellen hem regelmatig over zijn
    sportieve opa en oma. Hij luisterd dan aandachtig.

• 15 Juni 2014 - 19:55

Krista:

(Vervolg, dit stukje tekst kwam niet door bij m'n vorige reactie)

Heel veel succes strak in de Pyreneeën.
    We denken aan jullie!

Groetjes en dikke kus Krista en een knuffel van Finn!

• 15 Juni 2014 - 20:00

Mark:

Hoi Pa en Ma!

Wat gaan jullie snel! Echt goed, hou dit tempo vol... Haha ook de bergen in!
    Pa een hele fijne vaderdag! Drink er een op mijn kosten!

Wat een leuke foto's weer, wat een was. Maar wat een grote onderbroken... Was wel even schrikken... Haha

Geniet van het mooie landschap en het lekkere eten. Succes met de warmte en dadelijk de berg etappes... Jullie kunnen het!

Gr. Mark

• 16 Juni 2014 - 08:33

Margriet:

Hoi Ben en Wil,

Petje af hoor.... Wat leiden wij dan een saai leven...Elke dag dezefde collega's om je heen. Een comfortabele bureaustoel en de koelte van de airco. En in het weekend een dagje shoppen, taartjes eten op een verjaardagsfeest in een strandtent en natuurlijk een wijntje in de zon.
    Ach ja, ieder heeft zo zijn eiegen uitdaging nodig :)
    Veel fietsplezier in de Pyreneën! En na elek berg , komt ook weer een dal (toch?) Dus flink vaart maken, dan heb je de helft van de volgende berg alweer gewonnen!
    Groetjes Margriet

• 16 Juni 2014 - 17:04

Frank:

Hi pa en ma,

Moest er lachen om dat gedeelte met Peppi en Kokki, echt iets voor pa om het er nog even in te wrijven :-) veel succes in aanloop naar de Pyreneeën! Ik Spanje maar niet zeggen dat jullie Nederlands zijn trouwens, prikken ze vast 5 gaatjes in jullie band.. 5-1!! Olé olé olé!

Frank en Lotte

• 18 Juni 2014 - 11:59

Suzanne:

Hoi Wil en Ben,

Geweldig om er een klein beetje bij te zijn door het lezen van jullie avonturen.
    Succes met de schrale billen en ik kijk al uit naar het volgende verhaal

Groetjes Suzanne

• 19 Juni 2014 - 19:14

Monique:

Hoi Wil en Ben,

Heel leuk om jullie verslagen te lezen, zijn we er toch een beetje bij!
    Zet hem op door de Pyreneeën, gaat lukken met jullie conditie! Klasse

Groetjes Monique