Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Wil en Ben - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Wil en Ben - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela

Door: W&B

Blijf op de hoogte en volg Wil en Ben

02 Juli 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Gisteren, dinsdag 1 juli, zijn we in Santiago aangekomen.
Om precies te zijn 13.30 uur passeerden wij de stadsgrens en besloten eerst naar de kathedraal te fietsen om een foto te maken van de bepakte fietsen om daarna naar een camping te gaan. Dat pakte anders uit. We kwamen een collega fietser tegen die we al vanaf Jaca met enige regelmaat zagen en die adviseerde om meteen naar het pelgrimsbureau te gaan. Het was nu rustig. Dus binnen het half uur hebben we de fietsen op de binnenplaats geparkeerd en stonden we in de rij voor het Compostelaat. Omdat de km-teller op dat moment op 3004 km stond hebben we dit getal erop laten zetten. Normaal gesproken vinden we dit niet zo belangrijk maar omdat de meeste mensen aanmerkelijk minder fietsen (soms maar 300 km) vonden we dit toch wel leuk.Daarna naar de camping.

De laatse dagen hebben we door het zeer groene heuvelachtige Galicie gefietst met veel eucalyptusbomen (ruikt lekker). De afstanden hebben we wat aangepast omdat Wil niet 100% was maar uiteindelijk toch doorgezet. En nu zijn we er dan en het voelt toch een beetje als een anticlimax. Wat een drukte en werkelijk alles staat in het teken van de camino. Vandaag zijn we naar de speciale pelgrimsmis gegaan in een werkelijk bomvolle kathedraal. Heel indrukwekkend ondanks dat je het meeste niet verstaat maar natuurlijk wel de verschilende onderdelen van de mis kent. En het hoogtepunt was absoluut het zwaaien met het enorme wierookvat van 80 kg door 8 personen. Zie ook de link bij Santiago op de digitale routekaart voor uitleg.

En dan de terugweg.
We hebben het al eerder geschreven, we hebben het fietsen door Spanje als veel zwaarder ervaren dan gedacht. Op dit moment kunnen we ons fysiek en mentaal niet over de de geplande terugreis heenzetten. Een terugreis met veel meer bergen en ontberingen. Daarom passen we de terugreis aan. Een stuk overslaan met de trein is onmogelijk omdat de fietsen moeten worden gedemonteerd. Vanwege onze bijzondere fietsen uitermate lastig. Daarom hebben we besloten om voor een zuiderlijke variant te kiezen die iets minder zwaar is en af en toe de heenreis kruist. Gelukkig niet te vaak. Ook kiezen we er voor om niet naar Finisterre te fietsen om op die manier meer tijd over te houden om in een relaxte tempo door Frankrijk te fietsen.
Aankomende dagen gaan we lekker relaxen en op adem komen om daarna aan de terugreis te beginnen.

We houden jullie op de hoogte. Tot schrijvens.
Lieve groet, Wil en Ben

ps. De foto's volgen. Weer een slechte internetverbinding.

• 02 Juli 2014 - 19:29

Jet Kroker:

YEAAAAHHH!!! Ze zijn er!! Superduper! Wat een prestatie pap em mam!!

Nu is het tij om wat uitterusten, beentjes onhoog en op adem komen.
    Het is goed dat jullie zelf weten wat voor terugweg jullie gaan nemen, eentje waar jullie je beter bij voelen. hoe dan ook, al gaan jullie terug per paard of vliegtuig, ik ben sowieso SUPER TROTS!
    Rust goed uit en ik denk aan jullie.

Heel veel liefs en een dikke zoen xXx

• 02 Juli 2014 - 21:00

Marja:

Hoi Wil en Ben,

Ik vind jullie TOPPERS!

Lieve groet Marja Vos

• 02 Juli 2014 - 21:02

Joke:

Jullie zijn er....TOP hoor. Echt onwijs goed.

Gaan jullie lekker een paar dagen uitrusten en dan hebben jullie weer zin in de terug reis. Zo niet dan huren we een bolderkar en komen jullie halen maarrrrrrrr jullie hebben het wel gedaan!!!!!!

Rust lekker uit en kijk gewoon een week vooruit en niet langer.

Top hoor Wil en Ben......

Dikke vette zoen van ons

• 02 Juli 2014 - 21:17

Loes Kijne:

Wat een geweldige prestatie !
    Nu lekker even bijkomen met een glaasje .
    Liefs Loes

• 02 Juli 2014 - 22:33

Theo:

Ha Ben en Wil,

Van harte met deze geweldige prestatie, nu eerst maar eens bijkomen en dan
    pas aan de terug reis denken, nogmaals: gefeliciteerd.

gr. Theo

• 02 Juli 2014 - 22:41

Juul Schrijver:

SUPERGOED VAN JULLIE!!!!!

En ook goed dat jullie de terugreis aanpassen aan wat jullie aankunnen.
    Geniet van jullie prestatie en rust lekker uit.

liefs Juul

• 02 Juli 2014 - 23:59

Mahi:

Hallo Wil en Ben,

Hartelijke gefeliciteerd met het behalen van jullie doel !!!
    Wat een geweldige prestatie! Zelf zijn jullie ook vast en zeker trots.... en
    terecht !
    Nu een paar dagen rust, dat is vast genieten :))

• 03 Juli 2014 - 00:53

Mark, Krista En Finn:

Wat een top prestatie! Echt heel knap! Geniet van jullie rust;-)
    Ik bedoel rust lekker uit, dat hebben jullie wel verdiend.

Hoe jullie ook thuis komen maakt ons niet zo veel uit! Als het maar heel is en met z'n tweetjes.

Tot snel, probeer wel te geniete van jullie top prestatie!

Gr Mark, Krista en Finn!
    Xxx

• 03 Juli 2014 - 08:21

Ruud:

Ben en Wil,
    proficiat, wat een geweldige prestatie. Geniet van Santiagio de Compostela met z'n bijzonder mooie kathedraal en gezellige terrasjes. Neem de tijd op je op te laden voor de terugreis. Volgens mij is de reis nu al geslaagd!

Groet Ruud

• 03 Juli 2014 - 08:40

Edwin:

Trots op jullie!!!

• 03 Juli 2014 - 08:54

Walter:

Ben en Wil,

TOPPIE. Nu maar gaan genieten van wat rust en de prestatie die jullie geleverd hebben.

Gr Walter

• 03 Juli 2014 - 09:08

Margriet:

Yeeeeeh. Goed hoor.
    Ik vond het al een hele prestatie om op mijn 20e een fietsvakantie inde Dordogne te voltooien. En dat was afwisselend 1 dag fietsen en 1 dag vakantie vieren.
    Dus zoek een een flinke fles champagne en drink hem leeg!
    Maak van de terugreis vooral een plezierige reis. Dat mag wel na 3000 km doorzettingsvermogen.
    Groetjes Margriet

• 03 Juli 2014 - 09:31

Jacq:

Hoi B&W

GEWELDIG !!!!!!!!! wat een prestatie.
    Ook vind ik het knap, heel knap dat jullie kunnen afwijken van de gemaakte plannen over de terugweg.

Ik dacht even dat jullie in dit moordende tempo doorgingen om op tijd terug te zijn voor 25 aug.........
    Je hoeft op de terugweg geen rekening te houden met mij in Middelburg :-(
    Ik zie je op de Blaak.

Lekker uitrusten, bijkomen en genieten, liefs Jacq

• 03 Juli 2014 - 12:51

Daniëlle, Sander En Elize:

Beste Ben en Wil,

Wij zijn ongelofelijk trots op jullie grootse prestatie. 4 Landen doorkruisen en dat allemaal op de fiets vanuit Spijkenisse, in 5 weken! Wij hebben jullie de afgelopen weken gevolgd via jullie updates en hebben jullie reportages gelezen. Leuk was het om te lezen dat er zo veel mensen zijn die dit doen. ( hadden er geen idee van ). Wij zouden zeggen zoek een leuke camping aan de kust en eet drink slaap alle krachten er weer aan voor de terugreis.

Groetjes Daniëlle, Sander en Elize en tot snel.

• 03 Juli 2014 - 13:50

Dick:

Hoi Wil en Ben,

Geweldige Prestatie! Geniet van de rustdagen en veel kracht gewenst voor de terugweg. Waar een Wil is is een weg, of niet Ben?

Groet van Dick

• 03 Juli 2014 - 17:04

Diana En Frans:

Wil en Ben, Gefeliciteerd !
    Om met Erica te spreken ........jullie zijn KANJERS !!! Nu een beetje relaxen en bijkomen voor de terugreis.
    Geniet ervan, groetjes Frans en Diana

• 03 Juli 2014 - 20:36

Maaike:

YESSSSSSSSS WHOEHIOEOEE toppie!!!
    Had niet anders verwacht maar goed gedaan!!!
    Ook ik ben trots! Nu lekker uitrusten!
    Dikke kus Maaike en kijk uit naar het volgende verslag
    XxxX

• 03 Juli 2014 - 20:40

Liesbeth Wimmer:

Beste Wil en Ben,

Van harte gefeliciteerd met jullie behaalde succes, een woord GEWELDIG!!!!!!
    Ik neem mij petje voor jullie af.
    Ik lees jullie verslagen met veel plezier.
    De foto's erbij zijn geweldig.
    Wil rust even goed uit, zodat je weer op krachten ben om aan de terug reis te beginnen.
    Ik weet dat jullie dat zeker aan kunnen.
    Ben en Wil geniet samen van alles!!!
    Groeten van Liesbeth Wimmer

• 03 Juli 2014 - 21:19

Tessa Van Hees:

Hoi wil en Ben,
    Geweldig dat jullie het gehaald hebben. Een topprestatie! Geniet lekker even van de welverdiende rust zodat vol goede moed en lekker rustig aan de terugreis kan beginnen.. groetjes Tessa

• 03 Juli 2014 - 23:27

Ellen:

Wat een top prestatie!! Beleef het intens en geniet......en na het rusten ook heerlijk de, gewijzigde, terugweg aanvangen! Ook die wens ik jullie in alle rust en zonder brokken in goede gezondheid toe........tot overtwee maanden! :-)
    Hartelijke groet, Ellen

• 04 Juli 2014 - 10:25

Martijn Rosman:

Ha Ben en Wil,

supergoed van jullie!
    RESPECT.

Ben mocht het helpen om met een beter gevoel aan de terugreis te denken, ik wacht hier op je :)

Groeten en geniet van de vrije tijd.

Martijn

• 04 Juli 2014 - 22:53

Gera:

Hoi Wil en Ben

Een geweldige prestatie. Nu vakantie, neem je rust. TOP!!!!!!

Groet Gera

• 05 Juli 2014 - 17:22

Frank:

Hi pa en ma,

Echt helemaal goed zeg! Ruim 3000 km, wat een takke-eind! Snap wel dat jullie even rustig aan doen, dat hebben jullie wel verdiend!! Geniet van deze overwinning!

Gr Frank en Lotte