Estella - Reisverslag uit Estella, Spanje van Wil en Ben - WaarBenJij.nu Estella - Reisverslag uit Estella, Spanje van Wil en Ben - WaarBenJij.nu

Estella

Door: W&B

Blijf op de hoogte en volg Wil en Ben

12 Juli 2014 | Spanje, Estella

Estella, nr. 13 op de routekaart.
Dit zal het laatste verslag zijn vanuit Spanje en intussen zijn we 700 km verder na het vertrek uit Santiago. Zoals eerder aangegeven hebben we de laatste week in grote lijnen de route gevolgd van de heenreis maar wel steeds gezocht (en gevonden) naar andere wegen. Op de heenreis volgden we namelijk de historische Camino de Santiago die niet altijd de meeste logische keuze was van A naar B. Dat laatste hebben we dus nu wel gedaan. Bijkomend voordeel was dat we de plaatsen nog een keer in omgekeerde volgorde passeerden zodat het geheugen nog een keer werd opgefrist. Ook konden we nog die dingen bekijken die we op de heenreis hadden gemist.
Zo ook Estella. We blijven hier twee dagen, als rust/wasdag maar ook om het historische stadje te bezichtigen. We wisten al dat we hier twee keer langs zouden komen, ook volgens de oorspronkelijke planning.

Het bezoek aan Pamplona gaat niet door. Vanwege de jaarlijkse feestweek met alle drukte kan je dit beter mijden (zeker met de fiets) dus daar gaan we met een boog omheen. Dit werd ons in ieder geval geadviseerd. Vanaf Pamplona pakken we de geplande terugreis weer op.
We maken ons dus nu op om voor de tweede keer over de pyreneeen (ja ja, we weten het. Het is een zpeelfaud. Pyreneeen is met dubbele punt maar met dit toetsenbord lukken de bijzondere tekens niet. Prik er maar doorheen) te fietsen. Dat staat gepland voor maandag 14 juli dus deze dag wordt wel weer pittig met veel klimmen maar dan zijn we weer terug in Frankrijk. Hoe we verder gaan in Frankrijk komt in een volgend bericht.

Spanje laat bij ons een positieve indruk achter om twee redenen. Ten eerste de bevolking. Wij hebben de spanjaarden ervaren als vriendelijk, behulpzaam en zeer correct. De enige uitzondering was een boosaardige pensionhoudster met connecties met de maffia (volgens ons) maar verder alle lof en respect. Het is natuurlijk mogelijk dat dit samenvalt met de streek en de camino.
Ten tweede het fietsen in Spanje. Wij hebben het fietsen in Spanje ervaren als veiliger dan in Nederland. Er is geen infrastructuur voor fietsers zoals in Nederland maar het gedrag en de houding van de automobilist is vele malen socialer dan bij ons. Het in onvoorstelbaar hoe zij rekening met je houden! Schijnbaar zijn er zware lijfstraffen beloofd als je een fietser een haar krenkt. Wij hebben ons in ieder geval nooit onveilig gevoeld en dat is in Nederland wel eens anders. Heel positief dus.

Natuurlijk hebben we sinds het vorige bericht weer leuke en bijzonder dingen meegemaakt.
Bijzonder. Kamperen in een voormalige arena, zie de foto, de contouren kan je nog net een beetje zien. We stonden er als enige.

Bijzonder. Als compensatie dat een wijnfabriek zowat op de Camino de Santiago is geplaatst, bieden ze de passerende pelgrim water en... wijn aan. Op deze dag maar een aantal keren de kraan gepasseerd. Zie de foto.

Ook bijzonder. Al op zoveel campings gestaan maar de vindingrijkheid van de eigenaars om het sanitair in te richten blijft ons verbazen. Wat een geknutsel en creativiteit en toch net weer even anders.

Ook deze keer een foto (rijdend genomen) hoe Ben Wil een groot gedeelte van de dag ziet. Door de fietsspiegel. Klein maar het geluid is er niet minder door.
Vermoeiende dag. 132 km door een saai landschap zonder beschutting en ook nog eens windkracht 5 vol tegen.
Gelukkig hebben we de gescheurde buitenband (klapband) provisorisch kunnen laten plakken. Voor in noodgevallen.
Het blijft maar gebeuren: mensen die je er op attenderen dat Santiago de andere kant op is.

Dat is het weer voor deze keer. Bij het volgend bericht zitten we in Frankrijk. Op naar de pyreneeen (misschien doen we wel mee met een Tour de France etappe, we hebben nu immers peleton ervaring. Houd de tv in de gaten).

Tot schrijvens.
Wil en Ben.

Ps. Het uploaden van de foto's gaat waarschijnlijk niet lukken. Kijk op een later tijdstip of een andere dag.

• 12 Juli 2014 - 14:26

Joke:

Olla Ben en Wil,

Wat fijn dat jullie ervaring met Spanje zo goed is. Wij zijn het helemaal met jullie eens wat betreft de bevolking. Het binnenland is ook heel mooi.
    Volgens mij hebben jullie het erg naar jullie zin.
    Lekker in Frankrijk aan de kaas, wijn, stokbrood en die lekkere dingen.
    We kijken weer uit naar een volgend verslag.

Dikke groet

• 12 Juli 2014 - 15:17

Theo:

Ha Ben en Wil,

Gelukkig hebben jullie Spanje vrijwel ongeschonden verlaten.
    Het is prettig om te lezen dat jullie het iets kalmer aandoen.
    Wat ook fijn voor jullie is, dat jullie weer 'n klein beetje in bekend gebied zijn.
    Ook nu weer 'n erg leuk verslag.
    Goede reis verder en vaker afstappen.

gr. Theo

• 13 Juli 2014 - 11:44

Jettie:

Hallo kanjer pa en topper ma,

hoppaaaa alweer 700 km gefietst van de terugreis. Ffies door de Pyreneeën heen en dan zitten jullie in het geliefde Frankrijk.

Fijn dat jullie goede ervaring hebben met Spanje en hun vriendelijke bevolking. Waarschijnlijk allemaal schone schijn door de nederlaag die ze hebben geleden tijdens WK door ons haha
    En dan dachten wij dat we het hier zo goed voor elkaar hadden met onze fietspaden maar stop wat Spanjaarden in het verkeer en je hebt geen fietspad meer nodig!

Jullie droom moet zijn uitgekomen dat jullie niet alleen water konden tappen maar ook WIJN!! Ach ja lekker vaak afstappen en tappen want dat verzacht de zadel pijn.

Leuke foto's ook weer dit keer.
    Op naar het volgende verslag! Ik kijk er naar uit!

Veel liefs en een dikke knuffel xXxXx

• 14 Juli 2014 - 07:47

Ik:

Gratis wijn uit de muur!!! Dat is echt iets voor jullie! haha Gelijk een tuinslang naar jullie tent aan gelegd?

Veel plezier veel! En niet te veel wijn drinken tijdens het fietsen.

x ik

• 14 Juli 2014 - 16:19

Jacq:

Hahahahaha, wijn uit de muur is een beter tuinidee dan de tafel met een koelbak in het midden.
    700 km op de terugweg alweer, jullie gaan supersnel.
    Blijf vooral schrijven.

Groetjes Jacq.

Ps jammer, sta je in de krant, schrijven ze je naam verkeerd

• 22 Juli 2014 - 07:39

Jacq:

Hallo globetrotters, lange tijd niks van jullie gehoord. Gaat alles goed?

Liefs Jacq.