Port-en-Bessin-Huppain - Reisverslag uit Port-en-Bessin-Huppain, Frankrijk van Wil en Ben - WaarBenJij.nu Port-en-Bessin-Huppain - Reisverslag uit Port-en-Bessin-Huppain, Frankrijk van Wil en Ben - WaarBenJij.nu

Port-en-Bessin-Huppain

Door: W&B

Blijf op de hoogte en volg Wil en Ben

13 Augustus 2014 | Frankrijk, Port-en-Bessin-Huppain

In Les Pieux (nr 29) zijn we een hele week gebleven en tijdens deze zeven dagen hebben we geprobeerd ons als echte vakangiegangers te gedragen. (Strand)wandelingen gemaakt, terrasjes, een toertochtje gemaakt met de fiets (echt waar, het was niet meer dan 60km) en ook een dagje geluierd aan het strand. Toch vielen we als valse vakantiegangers af en toe door de mand. Zo viel ons trekkerstentje van 1.15mtr op onder het geweld van de campers, caravans en vouwwagens. Maar ook in gesprek met locals en echte vakantiegangers zeiden we per ongeluk 'si' als we yes of oui bedoelden en groetten we met 'olla' en 'buen camino'. Maar zodra de gesprekpartners de pij onder onze korte broek zagen uitkomen, wisten zij genoeg: dit zijn pellerins de St. Jacques en zijn op doortocht.
En zo is het ook: op doortocht. Na zeven dagen (eigenlijk al veel eerder) begon het weer te kriebelen, we moeten verder. Na zoveel dagen en weken te hebben getrokken was het stilstaan toch wel heel erg wennen. Omdat we deze omgeving zo fijn vinden met een camping direct aan het strand, maakte het wat makkelijker maar nu moeten we echt weer verder trekken.

Met het vertrek uit Les Pieux is voor ons de laatste etappe aangebroken en gaan we voor ons gevoel voor het eerst richting Nederland. Santiago de Compostela was natuurlijk het hoofddoel maar Bretagne en Normandie was zeker ook een doel op zich. Nu we deze streken langzaam gaan verlaten gaan we voorzichtig weer aan Nederland denken. Zo ver is het natuurlijk nog niet want vanaf Les Pieux is de route nog 900 km dus we rekenen op 1000 km te gaan.

Eerst zijn we Manche (west-Normandie) doorgestoken om aan de andere kust van het schiereiland uit te komen. Dat waren weer kleine en rustige wegen met aan beide kanten heggen, erg leuk. Maar na de doorsteek kwamen we terecht bij een totaal andere kust, de kust van de invasie-stranden. Te beginnen bij Utah-beach bij St. Mere-sur-Eglise het meest westelijke invasiestrand. Intussen zijn we echter al aangekomen bij Omaha-beach en hebben we een paar bezienwaardigheden bezocht. Vooral de begraafplaats bij Colleville-sur-Mer was bijzonder indrukwekkend.
Opeens is er wel een ander soort drukte. Veel verschillende nationaliteiten die allemaal een doel hebben: zo veel mogelijk zien van alle invasie-monumenten. En dat leverde vandaag onverwachts een spannend moment op. Een engelsman was bij het opstaan schijnbaar vergeten dat wij op het vasteland aan de verkeerde kant van de weg rijden en wij waren de eerste tegenliggers die hij tegenkwam. Het ging nog net goed maar het was wel een enorm schrikmoment toen die auto recht op ons af kwam.
Langzaam gaan we dus nu richting Le Havre (nr. 30 op de kaart) met als bijzonder moment de brug over de Seine: de Pont de Normandie. Het wordt de tweede hoge brug die we moeten passeren. Net als de brug bij St. Nazaire kunnen we ook hier last hebben van zijwind. Als de wind te hard is zullen we gewoon (1-2 dagen) moeten wachten tot de wind minder is.

Dit was het weer voor deze keer. We gaan weer proberen negen foto's te up-loaden maar dat gaat niet altijd even makkelijk. Zie je nog geen negen foto's, kijk dan later nog een keer.

Tot schrijvens.
Wil en Ben

• 13 Augustus 2014 - 14:47

Mark:

Hoi Pa en Ma,
    Wat blijf de natuur daar toch mooi! Echt schitterend!
    Jullie zijn vast en zeker al aan het zingen. We zijn er bijna... We zijn er bijna... We zijn er bijna maar nog niet helemaal... haha
    Wat hebben jullie al een hoop gefietst en al zo snel. niet normaal!

Maar nu vergeten jullie nog de zeeuwse dijken, die moet je ook niet onderschatten.

Geniet er van!

Gr ik

• 13 Augustus 2014 - 19:27

Vera:

Wat een heerlijke brede stranden ! Het valt wel op dat de meeste foto, s van de achterkant van Wil zijn. Een foto van de voorkant en een foto van Ben lijkt me ook leuk . Zeker een prachtige natuur en best vlak lijkt zo . Wij zijn hier in spannende afwachting van de audit maar we zijn er klaar voor ! Nog even de gordijnen wassen van de fietskamer en laat ze dan maar komen ! Die zorgen heb je nu lekker niet Wil !
    Groetjes Vera

• 13 Augustus 2014 - 21:06

Bianca:

Ha W&B,

Als je op de kaart kijkt dan is het maar een stukkie fietsen naar Nederland....
    Foto's geven wel een vakantiegevoel. Ik kan mij wel voorstellen dat het ontspannen en lang op een plek wat onrust in de benen geeft. Maar gelukkig hebben jullie nog een brug in het vooruitzicht. Zit te denken, Wil, of we geen hometrainer achter je PC moeten zetten, stilzitten wordt niets natuurlijk..haha.
    Geniet nog lekker van de vrije dagen, gaat hard zat..

Groetjes Bianca

• 14 Augustus 2014 - 13:41

Ellen:

Ha Ben en Wil,
    Net thuis van vakantie en dan deze foto's zien met het verhaal erbij......heerlijk! De foto's lijken wel in zuid Engeland genomen te zijn......maar ze zeggen dan ook dat deze kusten veel overeenkomsten hebben!! Geniet nog lekker van de rest van de reis, thuiskomen is ook fijn!!
    Goede reis en behouden thuiskomst en geniet nog fijn!
    Ellen

• 17 Augustus 2014 - 14:48

Jacq:

Hoi B&W,
    Zo dichtbij huis alweer! Waar zijn de vier maanden gebleven!
    Eind van de week mag ik me weer melden. Kan ik controleren of Vera de was heeft gedaan volgens de san richtlijnen hahahahahaha.
    Getver ik ben nog niet aan werken toe.
    Geniet van jullie laatste weken en kom je bij een punt waar je kan kiezen, links of rechtsaf dan zou ik het wel weten. .................
    Liefs Jacq

• 18 Augustus 2014 - 19:40

Tessa Van Hees:

Hoi Wil en Ben,

wat weer een leuk verhaal en leuke foto's. Zo beleven we het met z'n allen de reis ook een beetje mee. Nog heel veel plezier verder.

• 20 Augustus 2014 - 11:31

Margriet Edelman:

Hoi Ben,

Wat een prachtige foto's , je zou er zo naar toe fietsen ;)
    Ik hoop voor je dat je inmiddels niet bent weggespoeld door. Wij in Nederland bijna wel. Stuur de volgende keer een foto van jezelf mee (maken jullie geen selfies?) Want we zijn al bijna vergeten hoe je er uit ziet.........
    Veel plezier nog en nog veel ontspannen fietskilometers.
    Groetjes Margriet

• 26 Augustus 2014 - 15:03

Jettie:

Hoooi ouders,

Met terug werkende kracht lees ik jullie verslagen. Jullie zijn allang weer verder getrokken maar toch leuk om het te lezen.
    Les Pieux verveelt ook nooit hé? Als ik de foto's zie krijg ik weer leuke gedachten van onze vakanties.

Dikke knuffel voor de kanjers

Liefs Jet xXx