Denemarken - Reisverslag uit Bykle, Noorwegen van Wil en Ben - WaarBenJij.nu Denemarken - Reisverslag uit Bykle, Noorwegen van Wil en Ben - WaarBenJij.nu

Denemarken

Door: Wil & Ben

Blijf op de hoogte en volg Wil en Ben

17 Juni 2018 | Noorwegen, Bykle

De titel is Denemarken maar had net zo goed Noorwegen kunnen zijn. Op dit moment zijn we namelijk al in Noorwegen en zijn afgelopen donderdag (14 juni) overgevaren naar Kristiansand.
Sneller dus dan gedacht maar we hebben er ook doelbewust naar gestreefd om op deze manier dagen te sparen om op een ander moment in te kunnen zetten.

Viel Denemarken tegen?
Een beetje. Bevolking wat terughoudend, afwachtend, landschappelijk ook niet spectaculair en de kust, waar we voor kwamen, viel tegen. Geen leuke havenplaatsjes en ook het weer viel tegen.
Waar waren we ook al weer gebleven? Estbjerg. Onze eerste rustdag op zondag (ja, echt). Op deze dag aardig wat regen gehad dus daarom deze plaats niet bezocht maar wel de kans genomen om de inwendige en uitwendige mens te verzorgen. Zo ook onze kleding die zo vriendelijk zijn geweest om de lichaamsgeurtjes te adopteren. Onder protest zijn ze gewassen en gedragen zich nu weer neutraal.

De dagen na de rustdag waren een categorie vreselijk. Twee dagen buffelen tegen windkracht 4-5 met snelheden van 10 - 12 km per uur op kaarsrechte saaie wegen. Met deze wind had het geen zin om het strand op te gaan. We hebben daarom van de nood een deugd gemaakt. Omdat er door het slechte weer toch niets aan was, hebben we juist meer kilometers gedraaid.
En toen zijn we gaan rekenen. Rekenen om te kijken welke overtocht naar Kristiansand ons het beste uitkwam. Uiteindelijk besloten om op woendag 143 km te fietsen, geholpen door een zonnetje en gunstige wind, om de overtocht te boeken vanuit Hirsthals. De laatste 150 km langs de kust naar Hirtshals was weer wel erg fijn, leuke streek, mooie zandstranden.

Denemarken viel dus in het algemeen tegen, misschien zaten we niet in het goede gedeelte maar ja, met een fiets corrigeer je dat niet even.

En dan nu Noorwegen. Het derde land dat we aandoen en die in de herkansing gaat. We zijn er met de fiets wel eens eerder geweest. In 1979 waren we net een goed jaar een setje toen we door zuid- Zweden en Noorwegen fietstten. Wat een rampvakantie is dat geworden! Koud, nat en alles wat aan een fiets kon breken is gebroken of vervangen. Een goede relatietest dus. Vreselijk, voor Wil NOOIT meer Noorwegen. Nu dus een tweede kans vooral om te zien hoe mooi de fjorden en de hoogvlakten zijn.

En wat voor leuk weerzien hebben we gekregen! Direct nadat we vanuit het ruim van de boot de kade opreden, kwam de regen met bakken uit de lucht. Noodweer! De GPS liet het afweten en we konden geen 200 meter vooruit kijken. Beetje geschuild maar uiteindelijk toch een camping gezocht om een hut te huren maar die waren niet beschikbaar. Wat een armoe om vervolgens in de regen de tent op te moeten zetten.
De andere dag scheen de zon en hebben een rustdag ingelast om Kristiansand te bezoeken, de fietsen te controleren en alles te drogen. Wat een beetje zon toch goed doet.

De rustdag was meer dan welkom. We hebben toch wel veel kilometers per dag gedraaid in Denemarken en dat voelden we. Vanaf nu gaan dan ook de kilometers per dag omlaag.
Op dit moment (zondag 17 juni) zitten we precies op nr. 3 van de routekaart. We rijden nu door het Setesdal richting de hoogvlaktes maar het weer valt tegen waardoor we nu voor een tweede keer een hutje hebben gehuurd. Dat zullen er wel meer worden want de voorspellingen zijn niet erg rooskleurig als we over de hoogvlakte fietsen. Regen, middagtemperatuur 9 graden en 's nachts 3-4. We gaan het meemaken.

Oh, het gaat goed met de 'belendende percelen'. Goede keus geweest om andere fietsbroeken te kopen. Echt een opluchting.

Vrolijke groet
Wil & Ben

Wat foto's toegevoegd.
In de rij voor de ferry tussen de motors.
Ontbijtje langs de weg. Denemarken en Noorwegen.
Onverwachte obstakels, lekker makkelijk met een bepakte fiets.
Een strand in noord Denemarken.
Een saaie kaarsrechte weg met wind tegen.
Wilde Lupines langs de weg
Haventje bij Kristiansand
Hutjes in Setesdal

• 17 Juni 2018 - 18:40

Marjan:

Hallo Wil en natuurlijk ook Ben,

Wat een prestatie tot nu toe! Ik merk wel, dat de camera pas uit de tas komt, als het droog is. Die lupines zijn prachtig.

Hier gaat alles z'n gangetje. De STAR zal er zeker nog zijn, wanneer je straks weer thuis komt.

Veel plezier, ga niet te hard en geniet van de dingen onderweg.

groetjes

Marjan

• 17 Juni 2018 - 19:03

F.A.L:

Had toch naar ma geluisterd: nooit meer Noorwegen :-) jeetje, toch wel afzien zo. Wel knap hoor. Volhouden, voor je het weet is het ook nog genieten.

Groetjes Frank Abel Lotte

• 17 Juni 2018 - 22:06

Brenda:

Hallo Wil en Ben....

Petje af wat jullie doen ik vind naar Spijkenisse fietsen al ver :-P prachtige foto's

Wat naar dat jullie zulk rot weer hebben af en toe....je hebt toch zeker wel je kiwi, appel, sinaasappel enz bij je he Wil ;-)

Wens jullie nog een hele fijne reis toe met mooi weer !! tot snel

Groetjes Brenda (die leuke koerier van de star) :-P

• 18 Juni 2018 - 19:35

Vera:

Hoi Wil en Ben,
    Ik ben inmiddels weer bij gelezen . Stoer hoor, het blijft een topprestatie . Geniet ondanks het weer maar van de vrijheid en de natuur !
    Zet hem op !

• 19 Juni 2018 - 15:21

Mark En De Rest:

Hoi pa en ma en opa en oma

• 20 Juni 2018 - 17:57

Jettie:

Oh oh oh opoe en omoe!
    Wat een verhaal en dat voor jullie herkanising om een betere indruk te krijgen van Noorwegen...hopeijk begeven de fietsen het dit keer niet als toen! Vergeet niet te genieten tussen de kou door. De herinneringen zullen jullie warm houden haha!!
    Liefsss xx

• 21 Juni 2018 - 16:32

Jacq.:

Alcohol houd je warm bij dit gure weer en lage temperaturen maar ja....dat is ook reteduur daar in het scandinavische. Jullie kunnen besluiten een afslag eerder naar rechts nemen om dan midden Europa te verkennen.... En kans op beter weer.... en betaalbare alcohol.
    Succes toppers!

• 23 Juni 2018 - 11:07

Alma En Jan:

Hoi globetrotters,
    Wat leuk om jullie te volgen. Wat een eindeloze kilometers om weg te werken.
    Jan en ik zijn er nu al moe door, we doen jullie het niet na.
    Maar wat hebben jullie al mooie landschappen gezien , dat geeft je weer een boost.
    Goede reis verder ,

Jan en Alma