Juuksuur - Reisverslag uit Riga, Letland van Wil en Ben - WaarBenJij.nu Juuksuur - Reisverslag uit Riga, Letland van Wil en Ben - WaarBenJij.nu

Juuksuur

Door: Wil & Ben

Blijf op de hoogte en volg Wil en Ben

29 Juli 2018 | Letland, Riga

We zijn aangekomen in Riga, hoofdstad van Letland en het zevende land dat we aandoen. Na Tallinn hebben wij richting Riga in eerste instantie de Baltic sea route gevolgd maar na Riga gaan we gebruik maken van de R1-Radweg. Deze fietsroute loopt van St. Petersburg naar Londen en zullen wij grotendeels volgen om weer thuis te komen.

Estland laat een positieve indruk achter. Vriendelijke mensen en een groen land. Veel bossen (stikvol met steekbeesten, muggen, dazen, horzels, zodra je stilstaat word je meteen aangevallen) en grote grasvlakten. Het platteland is wat dat aan gaat behoorlijk verlaten en dan opeens is er een dorp met restanten van de Sovjet periode. Woonblokken in deplorabele staat waar slechts ėėn ding helpt: slopen. Overwegend is Estland wel een modern land met restanten uit de Sovjet periode.

En wat valt Letland dan tegen. Armoedig is natuurlijk een westerse uitdrukking maar het gevoel van het naoorlogse Nederland komt nadrukkelijk naar boven, een duidelijk andere levensstandaard. Heel sober, grauw, slechte wegen, stoffig, winkels zijn een avontuur op zich met weinig keus (geldt niet voor alcohol, 25% van de ruimte). Mensen geven een trieste indruk en zijn ongemakkelijk in het contact. We weten niet zo goed hoe hier mee om te gaan. Het lijkt wel of ze iets minderwaardigs over zich hebben wat zich soms uit in hun gedrag. Wil is waarschijnlijk om die reden op een vrij agressieve wijze benaderd door Letten die zich bekeken voelde door 'rijke' westerlingen. Een vervelende situatie, onverwachts en misschien was bij hun alcohol in het spel.

Het moest er een keer van komen. Het signaal was duidelijk toen Ben struikelde over zijn haar: we moesten naar de kapper, Juuksuur in de Estlandse taal.
In Haapsalu zijn we wat kapsalons binnengestapt maar knippen kon alleen op afspraak en een paar dagen verder. Ook vonden we dat ze vies naar ons keken, zoiets als wat de kat van buiten meebrengt. Zagen we er dan zo afwijkend uit of stonken we? Bij het verlaten van een salon hoorden we het geluid van een hogedrukreiniger maar het kan zíjn dat we dat ons verbeeldden.
Dus zonder resultaat verder gegaan tot we de volgende dag na 110 km fietsen in een gat een bordje 'juuksuur' zagen. In ėėn of ander lokaaltje zat de plaatselijke kapster en ja, we konden worden geknipt. Even wachten in een wachtkamer die niet zou misstaan bij een peuteropvang.
Ze sprak echter geen woord Engels. Lang leve Google Translate waarmee we duidelijk maakten hoe we het gehad wilde hebben. Ze werkte in haar eentje en het was wat sjofel maar ze wist wel wat ze deed. Ook de wenkbrauwen. Een half uur later en 15 euro lichter stonden we buiten en fietsten verder. Scheelde weer een halve kilo.

In de pocket.
Eėn van de mooiste ontbijtplekjes, zie de foto. Heerlijk plekje met uitzicht op de Oostzee, zonnetje en een heerlijk briesje. We hebben wel eens vaker foto's laten zien van onze ontbijtplekjes maar waarom is dat?
Als wij 's ochtends opstaan zijn we in drie kwartier klaar om te vertrekken. Dan ontbijten wij niet maar fietsen eerst 20 - 30 kilometer. Dan zoeken we een plekje waarbij het de sport is om een leuke en mooie locatie te vinden. En dan gaan we uitgebreid ontbijten, daar trekken we zeker een uur voor uit. Meestal lukt het wel om vanaf de fiets een bijzonder plekje te vinden. Soms ook niet, staan we op een parkeerplaats, maar lol hebben we altijd wel.

Na een dagje Riga gaan we in twee dagen naar de westkust van Letland. Het volgend bericht zal misschien uit Polen komen. Na Letland gaan we in 1-2 dagen door Litouwen om vervolgens naar Rusland te fietsen. We willen daar 2-3 dagen blijven en hebben al een hotel geboekt (voor het eerst sinds Noorwegen in een bed slapen!!!). Misschien hebben we daar wifi want we hebben geen data voor Rusland ook de smartphone.
We zijn erg benieuwd naar Kaliningrad (Rusland)

Vrolijke groet
Wil & Ben

Weer wat foto's geplaatst.
Ontbijtplekje aan de Oostzee.
Oud kerkje in Estland.
Meertje in Estland. 2x. Bij zonsopgang en zonsondergang.
Estlands plaatsje.
Wachtkamer juuksuur.
Wil onder behandeling door de juuksuur.
Zomaar onderweg, meerdere foto's.
Riga.

• 29 Juli 2018 - 12:29

Vera:

Hoi Wil en Ben,
    Wat een avonturen weer, nooit saai dus .
    Die kapper is wel stoer hoor dat zou ik niet durven, dan maar een staartje !
    Wil geen last meer van je valpartij ?
    Heel veel plesant nog !
    Lees graag het volgende verslag !
    Groet Vera

• 29 Juli 2018 - 13:25

Bianca:

Wat een verschil van culturen als je in verschillende landen komt.
    Jullie zijn nog wel herkenbaar op de foto’s maak dat komt vast doordat jullie naar de juuksuur zijn geweest...
    Wat een gevoel van vrijheid zullen jullie voelen, zeker tijdens het ontbijt. De meest mooie ontbijtplekjes vinden en genieten.
    Veilige reis verder en geniet van het hotel, alleen het idee al van een lekker bed (is te hopen)...
    Lieve groet Bianca

• 29 Juli 2018 - 13:42

Ik:

Wat een mooie ontbijt plek! En wat zijn jullie weer netjes geknipt, zo herkennen we jullie weer!
    Haha

Geniet er van, zijn benieuwd in Rusland hoe het gaat.

• 29 Juli 2018 - 18:18

Alma Van Dijk:

Hee globetrotters , wat een heerlijk avontuur weer. Echt super gaaf. Wij gaan morgen op vakantie, heel anders , met man, dochterlief,schoonzoon schoondochter en kleinkind. Dat wordt dus een vakantie vol strandbezoekjes en boswandelingen, lekker koken en s’avonds met onze kleinzoon in het donker wandelen en spelletjes doen.
    Ben weer benieuwd naar jullie volgend avontuur. Groetjes Alma en Jan

• 30 Juli 2018 - 15:58

Jet:

Ha oudjes!
    Zijn pa zn oorharen ook meteen gewiekt anders zitten die straks weer vast in ma haar voorwiel...niet verkeerd op die manier ontbijten, goed blijven bunkeren want ik wil jullie wel een "DIKKE" knuffel geven als jullie weer thuis zijn hoor haha