Berlijn - Reisverslag uit Friedrichstadt, Duitsland van Wil en Ben - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Friedrichstadt, Duitsland van Wil en Ben - WaarBenJij.nu

Berlijn

Door: Wil & Ben

Blijf op de hoogte en volg Wil en Ben

20 Augustus 2018 | Duitsland, Friedrichstadt

Na het passeren van de pools-duitse grens zijn we via het gebied Märkische Oberland verder gegaan, een schitterend gebied maar schijnbaar nog niet ontdekt door de toerist. Dit gedeelte van Duitsland behoorde vroeger tot de DDR en ook al is er na de omwenteling hard gewerkt om het niveauverschil tussen oost- en west Duitsland weg te werken, het is nog niet overal gelukt. Ook hier kwamen we namelijk gruwelijk slechte wegen tegen. Wegen met kinderhoofdjes zijn namelijk echt niet te fietsen.
(Klein) verschil nog tussen oost en west Duitsland, maar in grotere mate kwamen we dit in Polen tegen. Waren we in het vorige verslag niet echt positief over oost-Polen (noordelijke helft), dat kunnen we niet zeggen over het westelijk gedeelte. Leukere dorpen en stadjes, betere wegen en alles ook beter onderhouden. Schijnbaar is er meer geld of gaat er meer geld naar toe maar opvallend is het verschil tussen oost en west wel.
Polen sluiten we dus wat positiever af.

En dan is daar Berlijn.
Wát een ervaring was het om op deze manier door Berlijn te mogen fietsen, onder de Brandeburger Tor door en dat ondanks het gezoek en het drukke verkeer (dank je wel GPS). Het was indrukwekkend. Natuurlijk zijn we langs de toeristische hoogtepunten gefietst maar ook door de minder bedeelde wijken. Grote contrasten maar ook dit wilden we niet missen. Wat we wel wilden missen was het vele glas onderweg maar tot nu toe zonder schade. Berlijn is trouwens wel een heel veilige fietsstad als je tenminste geen gekke dingen doet.
Omdat we best wel aardig wat van Berlijn hebben gezien en ons hoofd vol zat van alle drukte en geluiden hebben we besloten om er niet nog een dagje aan vast te plakken. We komen nog wel eens terug.

Langzaam maar zeker gaan we verder westwaarts door een aantrekkelijk glooiend landschap waar je op ieder terrasje Radler kan bestellen. Ook weer door de nodige bossen gefietst waar we 's ochtends vroeg op 15 meter afstand een roedel (9 stuks) herten betrapten. De streek waar we nu doorheen fietsen is sowieso een stuk toeristischer. We zien namelijk veel meer vakantiefietsers op de weg en campings die één of andere fietsroute volgen. Meestal met een enkele achter-fietstas die een weekje op pad gaan en dus niet echt trekken..

In de pocket.
Deze keer geen dier maar een auto. Na Polen zijn we door het oude Oost Duitsland gefietst en ėėn van de symbolen van die tijd waren natuurlijk de Trabantjes. Binnen twee uur hebben we er eentje gespot op de parkeerplaats van een supermarkt. In perfecte staat! Zie de foto. Het bejaarde echtpaar was er reuze trots op en verzekerde ons dat die hun nog nooit in de steek had gelaten. Ook kon er aan deze auto nog echt worden gesleuteld i.p.v. de hedendaagse elektronische modellen. De Trabant gaat dus in de pocket ook al wordt luidkeels geprotesteerd door de eland, de wilde zwijnen, de kraanvogels en ooievaars, maar ze moeten gewoon niet zeuren.

We gaan ons nu opmaken voor het Harz-gebergte waar nog wat pittige uitdagingen staan te wachten met beklimmingen. Weer wat dichter bij Nederland

Dat was het weer, tot het volgende verslag.

Vrolijke groet,

Berlijn. 4x
Lutherstadt Wittenberg. 2x.

• 20 Augustus 2018 - 14:17

Ik:

WAT WAT WAT Zit ma aan een emmer bier!!!
    Daar gaan onze gezellige mannen avonden, moet ma zekers ook mee ;-)

Leuk verslag weer!

xxx

• 20 Augustus 2018 - 15:09

Caroline:

Super leuk verslag

• 20 Augustus 2018 - 18:55

Vera:

Zeker weer een leuk verslag !
    Lekker biertje hoor Wil, moest je daarna vast heel erg plassen . Vast fijn om weer een beetje richting Nederland te fietsen, of niet .Maar jullie zullen toch ook wel heimwee hebben naar de kleinkinderen denk ik zo .
    Hier alles saai hoor, geniet maar lekker !

• 21 Augustus 2018 - 11:16

Jettieee:

Hahaha ik zie ma bijna niet door dat grote glas, jullie zullen wel dorst hebben gehad! zo een tof autootje vind ik wel wat!
    Jullie gaan als een speer en leuk om de verhalen te lezen.
    Zet hem nog even op oudjes!!
    Liefdes xx