Sorry - Reisverslag uit Haapsalu, Estland van Wil en Ben - WaarBenJij.nu Sorry - Reisverslag uit Haapsalu, Estland van Wil en Ben - WaarBenJij.nu

Sorry

Door: Wil & Ben

Blijf op de hoogte en volg Wil en Ben

23 Juli 2018 | Estland, Haapsalu

Sorry. Een welgemeend sorry is op z'n plaats. Een sorry aan de Finse taal. In het vorige verslag hebben wij geschreven over het onbegrijpelijke Fins maar nu zijn we er achtergekomen dat de Estlandse taal net zo moeilijk is. Schier onbegrijpelijk!
Achteraf niet helemaal onlogisch want net als het Fins en het Hongaars, behoort het Estlands tot ėėn taalgroep. Niet te begrijpen dus. De boodschappen worden dus weer een spannende uitdaging, een dagelijkse worsteling. We zijn al een keer op de camping aangekomen met gevulde giraffennekjes. We vonden de afbeelding al zo grappig. Aparte smaak en paste maar net in het pannetje.

We zijn dus in Estland. Op vrijdag 20 juli zijn we overgevaren van Helsinki naar Tallinn en dat hebben we gedaan in stijl. In Noorwegen reden we de eerste ferry af in een wolkbreuk, op weg naar de ferry in Helsinki fietsten we in een hoosbui. Ook in Tallinn regende het. Van Helsinki dus weinig meegekregen en dat is jammer. In Finland hebben we alle dagen zowat gefietst met mėėr dan 30 graden (wie verwacht dat nou in Finland?). Ook waren de laatste dagen in Finland best wel pittig met veel klimmen in een heuvelachtig terrein.

Estland dus, Tallinn.
We zijn er een dag gebleven om de stad te bezoeken en de toerist uit te hangen. Dat laatste valt ons toch tegen, we zijn een ander ritme gewend en de drukte van de stad met alle actviteiten zijn we niet meer gewend. We staan eigenlijk in een heel andere stand. Desondanks, Tallinn is een heel leuke en boeiende stad. Ook is ons plan om vaker ergens een dag langer te staan. We fietsen wat voor op schema dus het kan. We denken dan sowieso aan Riga, Kaliningrad en Berlijn om extra rustdagen in te lassen.

We staan dus in een andere stand en dat merken we ook op de campings. We vallen er een beetje buiten, zijn de vreemde eend in de beit en een soort bezienswaardigheid tussen de normale toeristen. Zoveel fietsers die aan het trekken zijn komen we niet tegen en die zijn allemaal met hun eigen ding bezig. Even een praatje maken, meer niet.

We hopen wel dat de camping in Tallinn niet steekhoudend is voor de campings in de Baltische staten. We zijn echt wel wat gewend maar het is toch wel erg minimaal. Afwassen in de toiletruimte is niet ons idee van luxe. Tijdens het afwassen aanhoren dat je collega campinggebruiker de maaltijd van de vorige dag aan het downloaden is, is niet ons idee van smaakvol.

In de pocket.
Geen dieren deze keer. Bij het langslopen van de Orthodox Russische kathedraal in Tallinn, werd een auto ingezegend met het gexin erbij. Alle deuren en motorkap open, achterklep omhoog en met overvloedig veel wijwater werd het ex - en interieur door twee geestelijken besprenkeld. Ook het gezin moest er aan geloven. Bijbel op het dashboard en het kruis (van hout, niet van de geestelijken) moest worden gekust. Dat inzegen wilden wíj ook wel voor onze fietsen maar toen de geestelijke Santiago de Compostela op onze fietsen zag staan sloeg hij een kruis, prevelde wat en stuurde onze fietsen ongezegend weg. Jammer. Als dat maar geen ongeluk brengt.

Op zondag 22 juli de eerste rit door Estland gemaakt. Mooie rit met veel groen, goede wegen en belachelijk mooie fietspaden. De tweede camping scoorde in ieder geval al beter. Maar toen brak de ongezegende fietsen ons op. Na ruim 3900 km zonder pech of ongeluk te hebben gefietst heeft Wil kennis gemaakt met het asfalt. Bij een korte draai gleed haar fiets weg op een glad stuk asfalt. De bepakking en stuur brak een beetje haar val maar een open en dikke knie is het resultaat. Schaafwonden en blauwe plekken (antistolling!) natuurlijk ook. Gelukkig valt de schade mee maar de schrik zat er wel in.

Ondanks dat een vrolijke groet.
Wil & Ben

Ps,
Ons volgend bericht komt vast uit Letland, Litouwen of Rusland.

Weer wat foto's geplaatst:
Eland waarschuwing in Finland.
Nog een (laatste keer) scherenkust.
Ferry terminal Helsinki.
Aankomst Tallinn in mist.
Tallinn, meerdere foto's.
Inzegenen auto.

• 23 Juli 2018 - 11:23

Edith:

Hoi wil en ben

Wat enorm leuk om jullie verslagen te lezen. Jullie zijjn een geweldige reis aan het maken en wat heb ik een respect voor jullie. Ik wens jullie nog een hele goede vakantie verder........en wíl....wat is dat toch met jou met die fiets en dat vallen .1 keer een rib breken is wel genoeg hoor brokken piloot.

Groetjes uit een langdurig heet Nederland pfff edith

• 23 Juli 2018 - 17:39

Jettie:

Oh oh oh mams toch! Lompheid hebben we dus echt niet van een vreemde. Snel maar weer schaafwond vrij zijn hoor!!! Maar alweer 3900km in die arme fietsbeentjes van jullie, ga zo door en blijf genieten. Ik denk aan jullie!

Liefs Jet

• 24 Juli 2018 - 19:08

Alma. En Jan:

Hoi globetrotters, super leuk reisverslag. Ik zie jullie al staan in de toiletruimte in Tallien. Jullie kunnen hierna een boek schrijven. Super hoor, geniet nog verder van jullie reis. Heel veel groetjes, Jan en Alma

• 25 Juli 2018 - 09:41

Jacq:

Gelukkig daar is ie....jullie column. Ik kreeg al ontwenningsverschijnselen.
    Jullie boffen enorm met het weer maar ook dan kunnen wegen glad zijn....arme Wil.... wéér die knie!
    Als ik jullie Berlijn zie noemen dan lijkt het alsof jullie al bijna thuis zijn. Slow down en geniet lekker.