Vasthouden - Reisverslag uit Alfta, Zweden van Wil en Ben - WaarBenJij.nu Vasthouden - Reisverslag uit Alfta, Zweden van Wil en Ben - WaarBenJij.nu

Vasthouden

Door: Wil & Ben

Blijf op de hoogte en volg Wil en Ben

01 Juli 2018 | Zweden, Alfta

Dit merkte we tijdens onze fietsreis naar Santiago ook, hoe houd je alle indrukken vast? Groot voordeel van het reizen met een fiets is dat je in korte tijd veel indrukken opdoet van een land of streek. Veel meer dan reizen met een auto. Je ziet meer, je ervaart meer en krijgt ook meer impressies. Maar als je al zolang onderweg bent kan het niet anders dan dat sommige ervaringen al wat gaan vervagen ook al is het amper een week geleden.

Masr natuurlijk niet alles.
Bijvoorbeeld knutjes. Kleine mugjes, 1 mm groot. Op de laatste camping in Noorwegen werden we gewaarschuwd, ga 's avonds op tijd naar binnen. Kwam goed uit want we wilden toch op tijd gaan slapen, moe als we waren. De knutjes hebben ons echter 's ochtends opgewacht. Toen we opstonden vielen ze ons hongerig aan, honderden tegelijk. In een olympische recordtijd (niet geklokt) hebben we in allerijl de tent afgebroken en zijn gevlucht. Aan een scheerlijn sleepte de tent over de grond achter de fiets. De vlucht hielp echter niet. Allebei telden we honderden bulten verspreid over het hele lichaam. Vooral Ben kreeg een soort allergische reactie met jeukaanvallen. Knut is sinds die dag voor ons een scheldwoord.

Nog zoiets. Zit je op het station van Voss te wachten op de trein, stroomt het perron vol met Chinese toeristen. Volsterkt autistisch fotograferen ze alles wat los en vastzit om thuis de reis te gaan beleven in plaats van genieten van het moment en echt iets te beleven. Sindsdien noemen een degelijke zwerm Chinezen, knutjes.

In de pocket. Vooral 's ochtends scoor je in alle rust nogal eens wat wilde dieren. Herten, vossen, marters en dan nu, jawel, een eland. Het dier schrok van ons (logisch) waardoor het hout kraakte en we hem zagen. Daar stond die dan en vluchtte weg. Imposant dier. Staat dus nu op onze lijst 'gezien'.

Intussen hebben we Noorwegen verlaten. Een mooi, woest en overweldigend land. De Noren zijn wel ronduit stug. Ook het weer zat wat tegen maar we hebben er toch een goede indruk van gekregen. In drie dagen met wat pittige beklimmingen zijn we naar Zweden gekoerst en wát een verandering van landschap! Meer bossen, glooiend landschap en meer dorpjes. Het werd ook steeds vlakker. Bijkomend voordeel van Zweden is dat na 13 dagen droog te hebben gestaan, we weer wat alcoholische versnaperingen hebben kunnen scoren. Ook het weer is aanmerkelijk verbeterd maar dat was ook al merkbaar tijdens de laatste dagen in Noorwegen. De nachten blijven wel koud.

We zijn nu voorbij Mora (nr. 5 op de routekaart), waar we twee dagen zijn gebleven en de toerist hebben uitgehangen. Ook de fietsen zijn weer nagekeken. Morgen verwachten we aan te komen aan de oostkust van Zweden om vervolgens weer noordwaarts te fietsen om naar Finland over te varen. Maandag 2 juni is het dan precies 1 maand na ons vertrek uit Nederland, we fietsen op koers (paar daagjes extra speling) en er is 2300 km van de banden afgesleten.
We hebbrer nog steeds ongelooflijk veel zin in.

Vrolijke groet,
Wil & Ben

Foto's van:
Geiten, schapen en koeien op de weg
Zweden onderweg, kerkje, meer
Toerist in Dalarna, Zweden
Camping Mora, Zweden
Camping aan meer, Noorwegen
Onderweg met constant bloeiende planten in de berm. Lupine, schurftkruid.
Ontbijt bij controlepost van de beroemde Wasaloop
Zweedse brievenbussen

Digitale routekaart?
Kopieer en plak de onderstaande tekst adresbalk van je browser:

• 01 Juli 2018 - 16:25

Bianca Battjes:

Nou, het weerbeeld op de foto’s ziet er een stuk beter uit!
    Dat maakt het fietsen ook weer wat aangenamer tenzij bij jullie de temperaturen ook hoog zijn. Lekker gelijk geborreld na 13 droge dagen en hopelijk niet te veel, heb je weer last van zware benen of scheef op de fiets zitten.
    Jullie zijn al een aardig eind en geloof zeker dat jullie indrukwekkende dingen hebben gezien en ook gevoeld (knutjes).
    Wij buffelen wel door hier met temp rond de 28 graden maar op het werk zitten we ingepakt (brrrr).
    Lieve groet weer en tot het volgend verslag!
    Bianca

• 01 Juli 2018 - 20:26

Marianne Weijts:

Hallo
    Wil en Ben. Wat een prachtige reis maken jullie! Ik zie op de foto's plaatsen waar ik honderd jaar geleden geweest ben. Een heel mooi land.
    Fijn dat alles naar wens gaat. jullie reisverslag is erg leuk om te lezen. Ga zo door. Heel veel fietsplezier nog in het hoge noorden.
    Hartelijke groeten van Marianne

• 02 Juli 2018 - 10:44

Jacq:

Ik zie blauwe luchten, blote armen en benen.
    YEH....now we are talking.....

Lekker toppers, geniet ervan!!

• 02 Juli 2018 - 16:59

Jet:

Haaaaa sportieve knutjes van me of wat er nog van over is na het lek prikken:) jullie zijn lekker op weg en de foto's zien er goed uit! Blijven genieten jullie!!
    Liefssss van mij

• 03 Juli 2018 - 13:51

Marianne:

Ha Ben en Wil, wat een super leuk verslag en wat een prachtige reis. Heel indrukwekkend!!
    Doe voorzichtig maar geniet, geniet, en geniet!!

• 03 Juli 2018 - 13:51

Marianne:

Ben, ik moet steeds denken aan HJO!!!

• 03 Juli 2018 - 18:27

Tobias Dijkstra:

Ha Bikkels. Sterk van jullie hoor. Knuts ontvluchten, natte sneeuw gehad en nu genieten van Sverige. Hou aan. Ben trots op jullie. Han

• 07 Juli 2018 - 21:33

Gera:

Nou nou respect voor jullie. Mooie foto's en leuke verslagen er bij. Groetjes van Gera