Löytää eroja - Reisverslag uit Uusikaupunki, Finland van Wil en Ben - WaarBenJij.nu Löytää eroja - Reisverslag uit Uusikaupunki, Finland van Wil en Ben - WaarBenJij.nu

Löytää eroja

Door: Wil & Ben

Blijf op de hoogte en volg Wil en Ben

15 Juli 2018 | Finland, Uusikaupunki

Löytää eroja!

Bespaar je de moeite om, net als wij, op Google translate dit Fins te vertalen. Het maakt in ieder geval meteen duidelijk hoe moeilijk en onuitspreekbaar de Finse taal is. Op wat leenwoorden na is er werkelijk geen touw aan vast te knopen. Linke soep dus als we wat kopen in de supermarkt. Ook proberen we al fietsend de teksten en plaatsnamen uit te spreken zonder de kilometerteller onder te spugen.
'löytää eroja' betekent dus 'zoek de verschillen' en dat is wat we na de overtocht uit zweden hebben gedaan. De moeilijke taal is een inkoppertje. De andere Scandinavische talen (vooral Noors) is redelijk te volgen op papier. Fins dus niet. Verder zien we een andere bouwstijl in Finland maar ook de bossen zijn meer gemengd. Niet alleen naaldbomen, ook veel meer berk zien we langskomen. De honderdduizenden lupines die we in Zweden aantroffen in de berm, in Finland amper te zien.

De scherenkust in Finland vinden wij wel leuker. Meer kleine eilandjes maar op elk eiland van meer dan 150m2 staat wel een huis.
En op de campings werden we aangenaam verrast. Tot nu toe waren we vrijwel de enige kampeerder tussen alle campers en caravans in maar in Finland zien we zowaar collega echte kampeerders. De maat van de caravans en campers is voor alle Scandinaviers wel een dingetje. Je telt pas echt mee als je met een twee-asser aan komt zetten. Met wat een grote bakken wordt er daar gereden (compensatie gedrag?) en daar sta je dan met je tentje tussenin.

Finnen ervaren wij wel als toegankelijker, eerder geneigd tot een praatje, vriendelijker. Wel zo prettig. Maar toch ervaren wij iets in Finland wat we moeilijk kunnen beschrijven. T.o.v. de andere Scandinavische landen komt Finland toch minder gemoderniseerd over. Een beetje een jaren 50-60 déjà vu, het oude Oostblok. Qua afwerking, uitstraling, simpel en eenvoudig. Niets mis mee maar dat gevoel is dus alleen in Finland.

Campings zijn er niet zo heel veel en omdat we niet willen wildkamperen, is het best wel gepuzzel om met de dagafstand uit te komen. Om die reden zijn we dus al heel voorzichtig aan het rekenen voor de overtocht vanuit Helsinki naar Tallinn. Zover is het echter nog niet, we zijn nog zeker 4 tot 6 dagen in Finland en genieten er volop van. Het volgende bericht zal als het goed gaat dus uit Estland komen.

Niets in de pocket deze week. Geen opvallende dieren of zo gezien. Schijnbaar werkt hun waarschuwingssysteem prima en om nu te schrijven dat de Finnen geen groenten in blik kennen en alleen maar schappen vol met augurken en andere ... op zuur, is niet zo interessant. Volgende keer beter.

In het kleinste stadje van Finland geweest, iets meer dan 1000 inwoners. We werden zowat door de locoburgemeester welkom geheten op de camping maar het was wel een grappig plaatsje. Beetje het beeld dat je hebt van een eenvoudig Fins dorpje met houten huizen.
Ook op zowat het enige strand van Finland geweest en gewandeld (Pori). Voor ons heel gewoon zo'n strand, voor hun heel bijzonder. Ook bijzonder blijft het weer. Zomerse temperaturen die voor hier niet gewoon zijn. Genieten!

Vrolijke groet
Wil & Ben

Weer wat foto's geplaatst:
Overtocht naar Finland, heerlijk gezond op dek.
Meerdere foto's van de scherenkust, ook bij zonopgang.
Oudste kerk van Finland, Kristinestad.
Door straatje van kleinste stadje.
Ontbijtplekje aan de haven.
Strand van Pori.
Kamperen aan zee.

• 16 Juli 2018 - 13:16

Marjan:

Hai Wil en Ben,

Geweldig, wat jullie presteren! En wat een landschap. Leuk om te zien.

Wat dat eten betreft: dat zal zeker niet meevallen. Zeker als je de taal niet kent. In Zuid-Afrika woonde ik met een Finse vrijwilligster bij Consilia. Gelukkig sprak ze ook Engels, maar als ze aan de telefoon was met haar familie, kon je er geen touw aan vastknopen. En de dingen, die ze opschreef! Niet te lezen. Dus ik leef met jullie mee.
    Het weer zit , denk ik niet tegen.
    Wat de STAR betreft ik zou blijven fietsen; zo ver als je kunt.

groetjes
    Marjan

• 16 Juli 2018 - 14:24

Margriet:

wat een fantastische foto's Ben. En die taal, ach......
    Hoe zit het met de muggen? Of zijn die niet actief met dit schitterende zonnetje?
    Fijne reis nog!

Groetjes Margriet

• 16 Juli 2018 - 14:59

Caroline:

Hoi Wil en Ben,
    Wat een leuk reisverslag en mooie foto's.
    Fijn dat het nu goed weer is.
    Tov zeg, hoever jullie al zijn .
    Nog een goede reis & Grtjes
    Caroline

• 16 Juli 2018 - 15:58

Jacq:

Ik zei het.....rechtsaf!

Lekker hoor luitjes, ga vooral niet te snel. Het is zo mooi daar.

• 16 Juli 2018 - 18:41

Jetje:

hei isä ja äiti,
    Sinä menee kuin keihäs. Kuvat näyttävät hienolta! erityisesti nauttia kahden kanssa!
    Iso suukko ja halaus Jetje xx

• 16 Juli 2018 - 19:42

Maaike :

Zo die foto's zien er heeeeerlijk uit pap en mam! Echt genieten :-)